The theoretical construction of a program aimed at the LGBTQIAPN+ population from the perspective of Information Literacy: the PDCIn-LGBTQIAPN+

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29327/2410051.8.23-6


Abstract

In Brazilian society, minority social groups, such as indigenous peoples, LGBTQIAPN+, people with disabilities, the black population, etc., may suffer from prejudice and/or discrimination for not being within socially imposed social standards and norms. From this perspective, the present work aims to theoretically materialize an Information Competence Development Program focusing on LGBTQIAPN+ people, with the aim of contributing to discussions and debates for future practices. The methodology, with a qualitative approach, consists of exploratory, bibliographic and documentary research. The program outlined in this work - Information Competence Development Program with a focus on LGBTQIAPN+ people - is unprecedented in Brazil, in addition to adding to efforts to reduce social inequalities, as well as combat social vulnerability, through educational and informational. It is hoped that it will be possible to generate concerns so that future research and practices can be carried out with this purpose.

Author Biographies

  • André Luiz Avelino da Silva, Universidade Federal de Santa Catarina – UFSC

    Doutorando em Ciência da Informação pelo Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (PGCIN), na Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC), Mestre em Ciência da Informação (PGCIN-UFSC). Bibliotecário membro do Conselho Regional de Biblioteconomia da 14 Região (CRB-14 Gestão 2024-2026), e Professor Universitário. Formado em Biblioteconomia pela Faculdade de Informação e Comunicação (FIC), na Universidade Federal do Amazonas (UFAM), especialista em Marketing Digital pela Faculdade UniBF, especialista em Docência no Ensino Superior pelo Centro Universitário Leonardo da Vinci (UNIASSELVI). Faz parte do grupo de pesquisa Núcleo de Estudos e Pesquisas sobre Competência em Informação (GPCIn), da UFSC. Membro do grupo de pesquisa Alaye - Grupo de estudos e pesquisas em informação antirracista e sujeitos informacionais, da Universidade Federal de Pernambuco (UFPE). ORCI: https://orcid.org/0000-0002-0521-9517 Lattes: http://lattes.cnpq.br/3897397131631111

  • Elizete Vieira Vitorino, Universidade Federal de Santa Catarina – UFSC

    Professora Titular da Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC). Bolsista Produtividade CNPq, Nível 2, Processo: 308821/2019-0, de 01/03/2020 a 28/02/2023 e de 01/03/2023 a 28/02/2026 - Processo: 308477/2022-7. Pós doutora pela Faculdade de Letras (FLUP), da Universidade do Porto (UP), Portugal, no período de jan. 2015 a jan. 2016 por meio da Agência de Fomento CAPES e do Programa Estágio Sênior no Exterior (Processo: BEX 2398/14-1). Pós doutora em Ciência da Informação pela Universidade Federal da Paraíba (PPGCI/UFPB) (período de 20/06/2022 a 19/12/2022). Doutora em Engenharia de Produção (2004) na área de Mídia e Conhecimento e Educação a Distância (EaD) e Mestre em Engenharia de Produção (1996) na área de Gestão da Qualidade em Bibliotecas, ambas titulações conferidas pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC). Graduação em Biblioteconomia pela UFSC (1991). Professora concursada (2006) e pesquisadora do Departamento de Ciência da Informação (CIN), Centro de Ciências da Educação (CED), da UFSC com atuação nos Cursos de Biblioteconomia, Arquivologia e Ciência da Informação. Desde o ano de 2006 dedica-se, além do ensino, extensão e administração na UFSC, à pesquisa na área da Competência em Informação (information literacy). É Professora Pesquisadora do Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (PGCIN) em nível de mestrado e doutorado, cujas disciplina e orientações se desenvolvem na área da Competência em Informação. É fundadora e líder do Grupo de Pesquisa GPCIn - Competência em Informação, cadastrado no CNPq e certificado pela UFSC desde o ano de 2006.

Published

2025-04-05

How to Cite

The theoretical construction of a program aimed at the LGBTQIAPN+ population from the perspective of Information Literacy: the PDCIn-LGBTQIAPN+. (2025). Revista Brasileira De Estudos Da Homocultura, 8(23). https://doi.org/10.29327/2410051.8.23-6