Truvada: a possible mapping of the sexualization of a medication. How A, B, C can be supplemented with D

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29327/2410051.8.23-11


Abstract

The article addresses the global HIV/AIDS epidemic and related prevention strategies. It describes the traditional prevention paradigm known as the "three A, B, C," which includes: a) abstinence, b) exclusive sexual partner, and c) condom. Recently, a "D" has been added to this model, referring to the use of drugs. The main objective of the paper is to describe and reflect on a possible critical mapping around the drug TRUVADA®, used as pre-exposure prophylaxis (PrEP) in HIV prevention, and to analyze the controversy generated by its use in the social realm. Methodologically, the research is based on a review of secondary sources, including academic studies and relevant authors on the subject. From this review, a critical mapping was developed that explores the emergence, use, and social interaction surrounding TRUVADA®, as well as the social actors involved in this process up to 2014, considered the most relevant chronological moment in relation to TRUVADA® as PrEP. Among the main findings, it is highlighted that the use of TRUVADA® transformed sexual ecologies by modifying dynamics and practices associated with sexuality. However, this transformation also generated new processes of discrimination and serophobia, particularly concerning people who use this medication. These processes reveal ethical tensions and debates surrounding the medicalization of sexuality. It is concluded that TRUVADA® represents not only a biomedical advancement in HIV prevention but also a sociocultural phenomenon that redefines the relationships between sexuality, health, and medications. This scenario implies the medicalization of sexuality while also turning the medication into a central element in contemporary sexual practices, with both positive and problematic implications in terms of equity and stigmatization.

Author Biographies

  • Augusto Claudio Andrés Obando Cid, Universidad de La Frontera

    Matrón, Professor de Educação Básica; Licenciado em Educação; Mestre em Ciências Sociais Aplicadas (Universidade de La Frontera – Temuco, Chile). Doutor em Processos Sociais e Políticos na América Latina (UARCIS). Doutor em Ciências Sociais (Universidade do Chile). Acadêmico do departamento de Saúde Pública, Faculdade de Medicina, Universidade de La Frontera. Interessado em temas que intersectam corpo, sexualidade e política, faz parte do Núcleo de Sociologia do Corpo/Emoções da Universidade do Chile, com diversas publicações em língua espanhola, que analisam a semiótica do HIV/AIDS, a ciberencarnação através de plataformas digitais de sexualidade e a interseccionalidade de gênero, sexo e raça/etnia no contexto chileno. É diretor do Diplomado em Estudos Biopolíticos, Biopolíticas desde a Fronteira, na Universidade de La Frontera, e ministra o curso eletivo de genealogia do corpo na modernidade.

  • Héctor Luis Baz Reyes, Instituto Federal de São Paulo – IFSP

    Doutorando em Educação, com ênfase em Psicologia e Educação pela Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP), mestre em Linguística Aplicada pela Universidade de Taubaté (UNITAU) e mestre em Ciências Sociais pela Universidad de Artes y Ciencias Sociales (UARCIS) em Santiago de Chile. Graduado em História pela Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO), também possui especialização e graduação em Língua Espanhola e Literatura pelo Centro Regional de Professores de Salto, Uruguai, em 2000, com diploma revalidado pela Universidade de Brasília em 2013, além de ser licenciado em Letras/Português pela Universidade Metodista de São Paulo (2013). Possui experiência nas áreas de Letras, com ênfase em Literatura Hispanoamericana, e em temas relacionados a Gênero, Sexualidade e Etnias, com foco em Estudos de Gênero. Capacitado em Educação da Sexualidade para jovens (ANEP - Uruguai), integra a equipe coordenadora do Núcleo de Gênero e Sexualidade do IFSP, além de participar do Núcleo de Atendimento às Pessoas com Necessidades Educacionais Específicas (NAPNE - IFSP) e dos coletivos Identidades e GT Enfrentamento à Violência - IFSP. Atualmente, leciona as disciplinas de Espanhol e Português no Instituto Federal de São Paulo, Campus Jacareí.

Published

2025-04-05

How to Cite

Truvada: a possible mapping of the sexualization of a medication. How A, B, C can be supplemented with D. (2025). Revista Brasileira De Estudos Da Homocultura, 8(23). https://doi.org/10.29327/2410051.8.23-11