Teachers and their training: gathering ontological elements
DOI:
https://doi.org/10.29286/67dx2j34Keywords:
Professor, Papel do Professor, Formação de Professores, ProfissionalidadeAbstract
Examining the nature and importance of teacher action and training allows us to understand the purposes of education and taching and, conversely, examiningthe purposes of education and teching reveals that theachers and training are necessary. This essay follows this two-way path with the aim of gathering and discussing ontological characteristics of the teaching profession with a view to supporting arguments that affirm the centrality of the role of this professionalin the presente time. A professional who has sometimes occupied the center of the teaching menagement process, in majestic project, and sometimes has figured as an insignificante subject of a degraded public school, playing a role far bellow that wich is his due.
Downloads
References
ARCHER, M. S. The reflexive imperative in late modernity. New York: Cambridge University Press, 2012.
AZCÁRATE, P. El conocimiento profesional: Naturaleza, fuentes, organización y desarrollo. Quadrante – Revista Teórica e de Investigação, 8(1-2), p. 11-138, 1999.
BOLTANSKI, L. Sociologie critique et sociologie de la critique. Politix, v. 3, n. 10-11, p. 124- 134, 1990.
BOLTANSKI, L. On critique - A sociologi of emancipation, Polity Press. Tradução e revisão: Alessandro Teruzzi e Rafael Nobre (p. 43-49), 2011.
BOLTANSKI, L.; THÉVENOT, L. A justificação: sobre as economias da grandeza. Rio de Janeiro: Editora UFRJ, 2020.
BOTO, C. Tempos e narrativas para uma educação democrática: o que pode a formação de professores? In BOTO, C.; CARA, D.; SANTOS, V.M. (Organizadores). Desafios e reinvenções da escola pública. São Paulo: FEUSP, 2025. 280 p. DOI: 10.11606/9786587047829.
BROMME, R. Conocimientos profesionales de los profesores. Enseñanza de las Ciencias, 6(1), 19-29, 1998.
SANTOS, V. M. PNE e condição docente: para uma ontologia do trabalho docente. Zetetike, v. 24, n. 1, p. 173-188, 2016. Disponível em: https://doi.org/10.20396/zet.v24i45.8646536. Acesso em: 28 mar. 20235.
SANTOS, V. M. Formação de professores e políticas educacionais: discutindo apagamentos e a centralidade ignorada. In BOTO, C.; CARA, D.; SANTOS, V.M. (Organizadores). Desafios e reinvenções da escola pública. São Paulo: FEUSP, 2025. 280 p. DOI: 10.11606/9786587047829.
SAVIANI, D. Escola e democracia. São Paulo: Editora Autores Associados. 1983, 1. ed., 96 p.
SAVIANI, D. Escola e Democracia: teorias da educação, curvatura da vara, onze teses sobre educação e política. 40ª ed. – Campinas, SP: AUTORES ASSOCIADOS, 2008, Coleção Polêmicas do Nosso Tempo; vol. 5.
SAVIANI, D. Escola e democracia no Brasil do século XXI. In: BOTO, C; SANTOS, V. M; SILVA, V. B.; OLIVEIRA, Z. V. (org.). A escola pública em crise: inflexões, apagamentos e desafios. São Paulo: Livraria da Física, 2020. p. 25-40.
TARDIF, M. A profissionalização do ensino passados trinta anos: dois passos para a frente três para trás. Educação e Sociedade, Campinas, v. 34, n. 123, p. 551-571, abr-jun. 2013.



















































