Teacher Education Complex: an insurgent policy for teacher education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29286/dexe1y06


Keywords:

Teacher Education Complex, Teacher Education, Institutional Policy for Teacher Education, University-School Partnership

Abstract

This article reports findings from a study that aimed to analyze the institutionalization of the Teacher Education Complex (CFP) at the Federal University of Rio de Janeiro. The methodological path was outlined around documentary analysis of the material produced by the CFP between 2016 and 2021, conversations with research intent, and field notes. It is concluded that the CFP constitutes a unique institutional alternative, which challenges and reconfigures the traditional logic of the university, in the sense of establishing another way of articulating professional training and teaching practice.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • xxx, Federal University of Rio de Janeiro

    xxx

  • Giseli Barreto da CRUZ, Federal University of Rio de Janeiro

    .

References

BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (Inep). Censo da Educação Superior 2019: notas estatísticas. Brasília: Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira, 2021. Disponível em: https://download.inep.gov.br/educacao_superior/censo_superior/documentos/2020/Notas_Estatisticas_Censo_da_Educacao_Superior_2019.pdf. Acesso em: 30 dez. 2021.

FREITAS, L. C. de. Os reformadores empresariais da educação: da desmoralização do magistério à destruição do sistema público de educação. Educação e Sociedade, Campinas, v. 33, n. 119, p. 379-404, 2012. Disponível em http://www.cedes.unicamp.br. Acesso em: 30 mar. 2018.

GATTI, B. A.; BARRETTO, E. S. de S. Professores do Brasil: impasses e desafios. Brasília: UNESCO, 2009. Disponível em: http://unesdoc.unesco.org/images/0018/001846/184682por.pdf. Acesso em: 10 jan. 2019.

GATTI, B. A.; BARRETTO, E.S.de S.; ANDRÉ, M. Políticas docentes no Brasil: um estado da arte. Brasília: Unesco, 2011.

GATTI, B. et al. Professores do Brasil: novos cenários de formação. Brasília: Unesco, 2019.

NÓVOA, A. Professores: imagens do futuro presente. Lisboa: Educa, 2009.

NÓVOA, A. Firmar a posição como professor, afirmar a profissão docente. Cadernos de Pesquisa, Rio de Janeiro, v. 47, n. 166, p. 1106-1133, out./dez. 2017a. Disponível em: https://www.scielo.br/j/cp/a/WYkPDBFzMzrvnbsbYjmvCbd/abstract/?lang=pt. Acesso em: 20 mar. 2022.

NÓVOA, A. Um novo modelo institucional para a formação de professores na Universidade Federal do Rio de Janeiro. 2017b. Relatório final da missão acadêmica. Complexo de Formação de Professores. Disponível em: http://www.epsjv.fiocruz.br/sites/default/files/files/formacao%20professores%20ufrj.pdf. Acesso em: 18 set. 2022.

NÓVOA, A. Os professores e a sua formação em um tempo de metamorfose da escola. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 44, n. 3, e84910, 2019. Disponível em: https://www.scielo.br/j/edreal/a/DfM3JL685vPJryp4BSqyPZt/?lang=pt#:~:text=No%20meio%20de%20muitas%20d%C3%BAvidas,pelo%20fim%20do%20modelo%20escolar. Acesso em: 20 mar. 2022.

RAVITCH, D. Vida e morte do grande sistema escolar americano: como os testes padronizados e o modelo de mercado ameaçam a educação. Tradução: Marcelo Duarte. Porto Alegre: Sulina, 2011.

ROLDÃO, M. do C. Formação de professores, construção do saber profissional e cultura da profissionalização: que triangulação? In: ALONSO, Luísa; ROLDÃO, Maria do Céu (org.). Ser professor de 1º ciclo: construindo a profissão. Braga: Almedina, 2005. p. 13-26.

ZEICHNER, K. Para além da divisão entre professor-pesquisador e pesquisador acadêmico In: GERALDI, C.; FIORENTINI, D.; PEREIRA, E. (org.). Cartografia do trabalho docente: professor(a)-pesquisador(a). Campinas: Mercado de Letras, 1998. p. 207-236.

ZEICHNER, K. Repensando as conexões entre a formação na universidade e as experiências de campo na formação de professores em faculdades e universidades. Revista Educação, Santa Maria, v. 35, n. 3, p. 479-504, set./dez. 2010. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/reveducacao/article/view/2357. Acesso em: 20 mar. 2022.

ZEICHNER, K. Democratizing Teacher Education. Journal of Teacher Education, [S. l.], v. 66, n. 2, p. 122-135, mar./apr. 2015.

ZEICHNER, K.; PAYNE, K.A.; BRAYCO, K. Democratizing teacher education. Journal of Teacher Education, [S. l.], v. 66, n. 2, p. 122-135, 2015.

Published

2025-05-19

How to Cite

Teacher Education Complex: an insurgent policy for teacher education. Revista de Educação Pública, [S. l.], v. 34, n. jan/dez, p. 303–320, 2025. DOI: 10.29286/dexe1y06. Disponível em: https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublica/article/view/19277. Acesso em: 5 dec. 2025.