NOTAS SOBRE A EDUCAÇÃO NO DIGITAL, A PANDEMIA COVID-19, DEMOCRACIAS SUFOCADAS E RESISTÊNCIAS
DOI:
https://doi.org/10.29286/rep.v31ijan/dez.14076Keywords:
Education in the digital. COVID-19. Stifled democracies. Resistances.Abstract
In this text we point out reflections on education in the digital, the COVID-19 pandemic, stifled democracies and resistances. Such reflections catalyze some discussions held within the research group Laboratory of Studies on Information and Communication Technologies in Education and the Education 2021 Seminar. This is an eminently theoretical, bibliographical paper. The practices of digital culture as ways of existence, as possibilities of resuming and continuing activities, as maintenance of social presence and resistance. It is urgent to strengthen democracies against any kind of discrimination and prejudice, in favor of minorities, in the promotion of inclusion policies, in the defense and maintenance of a public, quality, and socially referenced education.
Downloads
References
CORREA, T. S.; SILVA, D. G. Resenha da obra de ATTIMONELLI, C.; SUSCA, V. Aurora digital, nossas vidas além do Black Mirror. Traduzido por Simone Ceré. Porto Alegre: Sulina, 2021. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/educacaoemquestao/article/view/28281/15693. Acesso em: 15 jun. 2022.
DIAS, D. R. S. C.; PEIXOTO, J. Formação de professores de matemática e o uso das Tecnologias de Informação e Comunicação: entre uma abordagem instrumental e determinista, 2012. Polyphonía, v. 23/2, jul./dez. 2012. Disponível em: https://www.revistas.ufg.br/sv/article/download/33923/17950/142660. Acesso em: 10 fev. 2022.
EDUCAÇÃO VIGIADA. Observatório Educação Vigiada. 2022. Disponível em: https://educacaovigiada.org.br/pt/sobre.html. Acesso em: 07 maio 2022.
MATO GROSSO. Lei n. 10.232, de 29 de dezembro de 2014. Torna defeso, para fins não pedagógico o uso de aparelhos eletrônicos em sala de aula do ensino fundamental e médio do Estado de Mato Grosso. Disponível em: https://www.al.mt.gov.br/storage/webdisco/leis/lei-10232-2014.pdf. Acesso em: 28 abr. 2022.
LÉVY, P. Pierre Lévy: a revolução digital só está no começo. Entrevista à Fronteiras do Pensamento. Por: Juremir Machado/Correio do Povo). Disponível em: https://www.fronteiras.com/leia/exibir/pierre-levy-a-revolucao-digital-so-esta-no-comeco. Acesso em: 12 maio 2022.
PEIXOTO, J. Relações entre sujeitos sociais e objetos técnicos uma reflexão necessária para investigar os processos educativos mediados por tecnologias. Revista Brasileira de Educação, 2015, v. 20, n. 61, pp. 317-332. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S1413-24782015206103. Acesso em: 24 Jun. 2022.
_____. Tecnologias e relações pedagógicas: a questão da mediação. Revista de Educação Pública, [S. l.], v. 25, n. 59/1, p. 367-379, 2016. Disponível em: https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublica/article/view/3681/2579. Acesso em: 11 maio 2022.
PIMENTEL, M.; CARVALHO, F. S. P. Instrução (re)programada, máquinas (digitais em rede) de ensinar e a pedagogia (ciber)tecnicista. SBC Horizontes, jul. 2021. ISSN 2175-9235. Disponível em: <http://horizontes.sbc.org.br/index.php/2020/06/02/maquinas-de-ensinar>. Acesso em: 11 maio 2022.
SANTOS, B. S. A cruel pedagogia do vírus. Coimbra: Edições Almedina, S.A., 2020.
SIBILIA, P. Redes ou paredes: a escola em tempos de dispersão. Rio de Janeiro: Contraponto, 2012.
SILVA; D. G.; CORREA, T. S. Notas sobre cultura digital e práticas pedagógicas: educação básica em foco, 2022 (no prelo).
SPATTI, A. C.; SERAFIM, M. P.; DAGNINO, R. P. Evidências da anomalia e atipicidade da Política de Ciência e Tecnologia nos discursos de gestores de Agências de Inovação, 2021. Revista Sociologias. Porto Alegre, ano 23, n. 56, jan-abr 2021, p. 336-365. Disponível em: https://www.seer.ufrgs.br/index.php/sociologias/article/view/104160/61565. Acesso em: 23 jun. 2022.
WILL, D. E. M.; CERNY, R. Z.; ESPÍNDOLA, M. B.; LOTTERMANN, J. Profusão terminológica na denominação das práticas pedagógicas da Educação Básica durante a pandemia de COVID-19. EmRede, v. 8, n. 1, p. 1-19, jan./jun.2021. Disponível em: https://www.aunirede.org.br/revista/index.php/emrede/article/view/726/637. Acesso em: 05 jun. 2022.



















































