NOTAS SOBRE A EDUCAÇÃO NO DIGITAL, A PANDEMIA COVID-19, DEMOCRACIAS SUFOCADAS E RESISTÊNCIAS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29286/rep.v31ijan/dez.14076


Keywords:

Education in the digital. COVID-19. Stifled democracies. Resistances.

Abstract

In this text we point out reflections on education in the digital, the COVID-19 pandemic, stifled democracies and resistances. Such reflections catalyze some discussions held within the research group Laboratory of Studies on Information and Communication Technologies in Education and the Education 2021 Seminar. This is an eminently theoretical, bibliographical paper. The practices of digital culture as ways of existence, as possibilities of resuming and continuing activities, as maintenance of social presence and resistance. It is urgent to strengthen democracies against any kind of discrimination and prejudice, in favor of minorities, in the promotion of inclusion policies, in the defense and maintenance of a public, quality, and socially referenced education.

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Author Biography

  • Danilo Garcia da SILVA, Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)

    Doutorado na área da Educação na linha de pesquisa Organização Escolar, Formação e Práticas Pedagógicas, pela Universidade Federal de Mato Grosso - UFMT. Vinculado ao grupo de pesquisa Laboratório de Estudos sobre Tecnologias da Informação e Comunicação - LêTECE -, do Instituto de Educação da UFMT. Atualmente é professor no Departamento de Letras do Instituto de Linguagens da UFMT. Atua como Professor de Francês nos cursos de graduação em Letras/Francês e em Cursos de Extensão do Instituto de Linguagens da referida universidade. Docente do Programa de Pós-Graduação em Educação da UFMT (PPGE-IE/UFMT). Ainda tem desenvolvido trabalhos com Ambientes Virtuais de Aprendizagem, Formação de Equipe Técnico-Pedagógica em Ambientes Virtuais de Aprendizagem e no contexto de Tecnologias Digitais de Informação e Comunicação. Trabalha com Formação de Professores no contexto das TDIC na Educação, Tecnologias Educacionais, Cultura Digital e Educação a Distância/On-Line.

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Published

2022-06-27

How to Cite

NOTAS SOBRE A EDUCAÇÃO NO DIGITAL, A PANDEMIA COVID-19, DEMOCRACIAS SUFOCADAS E RESISTÊNCIAS. Revista de Educação Pública, [S. l.], v. 31, n. jan/dez, p. 1–11, 2022. DOI: 10.29286/rep.v31ijan/dez.14076. Disponível em: https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublica/article/view/14076. Acesso em: 5 dec. 2025.