Education and women's rights in the time of pandemia in Mozambique
DOI:
https://doi.org/10.29286/rep.v30ijan/dez.11848Abstract
In this text I discuss some aspects of education and women's rights in Mozambique, in times of pandemic, with a focus on higher education, as a university teacher and having lived experiences that raised reflections on gender discrimination, especially in the first half of 2020 period that included the suspension of face-to-face classes and the beginning of distance classes, as well as the governmental appeal of stay at home! To develop this discussion, I resorted to informal conversations with four teachers, two women and two men and with four students, two female and two male. I also used my experience within the university space. The discussion showed that in general, women have not been able to fully enjoy their rights, including those of access to education, and that this has worsened during the pandemic, even within the university
Keywords: Education, women's rights, pandemia, Mozambique.
Downloads
References
AVIZ, R. e NHAMPOCA, E. As negras vozes e o empoderamento do
feminino na escrita de Lília Momplé. In 13º Mundos de Mulheres e Fazendo gênero 11, 2017. Anais. Florianópolis: UFSC, 2017, p. 1-12. Disponível em < http://www.en.wwc2017.eventos.dype.com.br/resources/anais/1499480241_ARQUIVO_FAZENDOGENEROTEXTOCOMPLETO2017REVJO.pdf >. Acesso em: 12 fev. 2021.
DINIZ, A. M. A Pedagogia do cuidado. Estadão, São Paulo, 30 de Maio de 2019. Disponível em: < https://educacao.estadao.com.br/blogs/ana-maria-diniz/a-pedagogia-do-cuidado/ >. Acesso em: 13 fev. 2021.
FREIRE, P. Educação como prática da liberdade. 23. ed. São Paulo: Paz e Terra, 1999. 158 p.
FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 25. ed. São Paulo: Paz e Terra, 1996.76 p.
INSTITUTO NACIONAL DE ESTATÍSTICA – MOÇAMBIQUE. Dados do Recenseamento Geral da População de 2019. Disponível em < http://www.ine.gov.mz/ >. Acesso em: 12 fev. 2021.
LIMA, Nísia. A pandemia não é a mesma para todos. [Entrevista concedida a ECOA]. Eduardo Ribeiro. Ecoa por um mundo melhor, São Paulo, jul. 2020. Disponível em < https://www.uol.com.br/ecoa/ultimas-noticias/2020/07/06/a-pandemia-nao-e-a-mesma-para-todos-diz-a-presidente-da-fiocruz.htm?cmpid=copiaecola > Acesso em: 26 nov. 2020.
MOÇAMBIQUE. MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO, Direção para a coordenação do ensino superior. Relatório do estudo sobre gênero no ensino superior em Moçambique: 2013. Maputo, 2013. 42 p. disponível em <https://www.isutc.ac.mz/wp-content/uploads/2017/05/Estudo-sobre-Genero-no-Ensino-Superior.pdf >. Acesso em: 15 fev. 2021.
MOMPLÉ, L. Os olhos da cobra verde. Maputo: Associação dos Escritores Moçambicanos, 1997. 96 p.
MONDLANE, C. Lei de promoção e proteção dos direitos da criança. Edição anotada e comentada. Maputo: Ministério da Justiça – Centro de Formação Jurídica e Jurídica, 2011, 349.
NHAMPOCA, Ezra. Ezra Nhampoca defende a redução do fardo imputado às mulheres na vida conjugal. [Entrevista concedida ao Jornal Generus]. Evaristo Taimo. Jornal Generus, Maputo, 28ª ed. (p. 4 -6), fev. 2021.
NHAMPOCA, J. A Strategic alignment framework for the prevention and combat of early marriage and maternity in Zambézia province, Mozambique. 2020.261 f. Tese de (Doutoramento em estudos de saúde, University of South Africa, Pretória, 2020.
NHAMPOCA, Joaquim. Violência doméstica em tempos de isolamento social: uma interpretação das estatísticas criminais. 2020. No Prelo.
UNIVERSIDADE EDURADO MONDLANE. Página web oficial. Estatísticas sobre docentes. Disponível em < https://www.uem.mz/index.php/90-sobre-a-uem/uem-em-numeros/uem-em-numeros-2012/203-estatisticas-sobre-docentes?mid=151&limit-start=115 >. Acesso em: 13 fev. 2021.



















































