EDUCAÇÃO DESENVOLVIMENTAL: A APROPRIAÇÃO DO CONHECIMENTO MATEMÁTICO EM RELAÇÃO À ATIVIDADE DE ESTUDO

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29286/rep.v31ijan/dez.11579


Keywords:

Educação desenvolvimental, Educação matemática, Atividade de estudo, Conhecimento matemático

Abstract

 

 

Abstract: The study addresses elements that constitute the appropriation of mathematical knowledge through the study activity. It uses bibliographic research and documentar analysis on how some concepts appear in mathematics teaching programs and how they could be treated in the perspective of developmental education. The theoretical framework involves contributions from the historical-cultural theory of Vigotsky, in the Elkonin-Davidov education system, in addition to theoretical assumptions about the renewal of mathematics teaching programs in Brazil. It is concluded that the appropriation of mathematical knowledge from the study activity contributes to an education that forms for autonomy and self-training.

 

Keywords: Developmental education. Mathematical education. Study activity. Mathematical knowledge.

Downloads

Author Biographies

  • José Carlos MIGUEL, UNESP, Câmpus de Marília

    Livre-Docente em Educação Matemática pela UNESP, Câmpus de Marília. Professor Associado vinculado ao Departamento de Didática e ao Programa de Pós-Graduação em Educação da UNESP, Campus de Marília.

  • Sirley Leite FREITAS, Federal Institute of Rondônia, Cacoal, RO

    Professor at  Federal Institute of Rondônia, Cacoal, RO

References

BRASIL. Ministério da Educação. Parâmetros Curriculares Nacionais: Matemática. Brasília, Secretaria da Educação Fundamental / Rio de Janeiro, DP&A, 2000.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, Secretaria da Educação Básica, 2018.

BRASIL. Ministério da Educação. Matriz de Avaliação de Matemática – PISA 2012. Disponível em: http://download.inep.gov.br/acoes_internacionais/pisa/marcos_referenciais/2013/matriz_avaliacao_matematica.pdf Acesso em: 03 nov2020.

DAVIDOV, V. V. Tipos de generalización en la enseñanza. La Habana, Editorial Pueblo e Educación, 1982.

DAVÍDOV, V. V.; MÁRKOVA, A. El desarrollo del pensamiento en la edad escolar. In: Shuare, Marta (Org.). La Psicología Evolutiva y Pedagógica em la URSS: Antología. Moscú, Editorial Progreso, 1987.

DAVÍDOV, V. V. La enseñanza escolar y el desarrollo psíquico: Investigación psicológica teórica y experimental. Moscú: Editorial Progreso, 1988.

DAVIDOV, V. V. O que é a atividade de estudo. Revista Escola Inicial, (7), p. 1-9, 1999.

DAVIDOV, V. V. Problemas de Pesquisa da Atividade de Estudo. In: PUENTES, R. V.; CARDOSO, C. G. C. & AMORIM, P. A. P. (Orgs.). Teoria da Atividade de Estudo: contribuições de D. B. Elkonin, V. V. Davidov e V. V. Repkin – Livro I. Curitiba, CRV, Uberlândia, UFU, 2019, p. 267-287.

DUVAL, R. Registros de representação semiótica e funcionamento cognitivo da compreensão em Matemática. In: MACHADO, S. D. A. Aprendizagem em Matemática: registros de representação semiótica. Campinas, Papirus, 2007.

DUVAL, R. Ver e ensinar Matemática de outra forma: entrar no modo matemático de pensar os registros de representações semióticas. Organização de Tânia M. M. Campos. Tradução de Marlene Alves Dias. São Paulo, PROEM, 2011.

ELKONIN, D. B. Atividade de Estudo: sua estrutura e formação. In: PUENTES, R. V.; CARDOSO, C. G. C. & AMORIM, P. A. P. (Orgs.). Teoria da Atividade de Estudo: contribuições de D. B. Elkonin, V. V. Davidov e V. V. Repkin – Livro I. Curitiba, CRV, Uberlândia, UFU, 2019, p. 159-168.

FREIRE, P. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo, Paz e Terra, 2009.

KARLSON, P. A magia dos números. Rio de Janeiro, Globo, 1961.

KOPNIN, P. V. A dialética como lógica e teoria do conhecimento. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1978.

LEONTIEV, A. O Desenvolvimento do Psiquismo. Ed. Horizonte Universitário, 2004.

LIBÂNEO, J. C. Didática e epistemologia: para além do embate entre a didática e as didáticas específicas. In: VEIGA, Ilma P. A.; D’ÁVILA, Cristina (Orgs.). Profissão docente: novos sentidos, novas perspectivas. Campinas: Papirus Editora, 2008. p. 59-88.

PUENTES, R. V.; CARDOSO, C. G. C. & AMORIM, P. A. P. (Orgs.). Teoria da Atividade de Estudo: contribuições de D. B. Elkonin, V. V. Davidov e V. V. Repkin – Livro I. Curitiba, CRV, Uberlândia, UFU, 2019.

REPKIN, V. V. Aprendizagem desenvolvente e atividade de estudo. Ensino Em Re-Vista, v. 21, n. 1, p. 85-99, jan./jun. 2014.

SNYDERS, G. A alegria na escola. São Paulo, Manole, 1988.

VERGNAUD, G. A trama dos campos conceituais na construção dos conhecimentos. Revista do GEMPA, Porto Alegre, n. 4, p. 9 – 19.

VIGOTSKY, L. S. A construção do pensamento e da linguagem. São Paulo, Martins Fontes, 2000.

VIGOTSKII, L. S.; LURIA, A. R.; LEONTIEV, A. N. Linguagem, desenvolvimento e aprendizagem. 7. ed. São Paulo: Ícone/EDUSP, 2001.

VIGOTSKI, L. S. A formação social da mente: o desenvolvimento dos processos psicológicos superiores. Tradução de José Neto, Luís Barreto e Solange Afeche. 7. ed. São Paulo, Martins Fontes, 2007.

Published

2022-04-30

How to Cite

EDUCAÇÃO DESENVOLVIMENTAL: A APROPRIAÇÃO DO CONHECIMENTO MATEMÁTICO EM RELAÇÃO À ATIVIDADE DE ESTUDO . Revista de Educação Pública, [S. l.], v. 31, n. jan/dez, p. 1–21, 2022. DOI: 10.29286/rep.v31ijan/dez.11579. Disponível em: https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublica/article/view/11579. Acesso em: 27 mar. 2025.