Percepções de Docentes de Geografia sobre a Inclusão de Alunos com Deficiência em uma cidade localizada na Região Central do RS

Authors

Keywords:

Estudantes com Deficiência, Educação Inclusiva, Ensino de Geografia, Ensino Regular, Professores de Geografia

Abstract

The path to a quality, meaningful and inclusive Geography Teaching is built through incessant discussions around its advances, setbacks and impasses. Therefore, the objective of this article was to investigate the perceptions of Geography teachers who teach in schools in the municipality of Santa Maria, RS, about the process of including students with disabilities in the classes of this curricular component and in the institutions they work with. For this, interviews were used to collect data and a qualitative approach was used in the analysis and discussion of the results. Thus, it was found that the inclusion of students with disabilities in Geography classes in the study area is still interpreted as a major challenge. According to teachers, there is a lack of infrastructure and incentives for adequate assistance to all students, and not just those with disabilities, given the workload and large bureaucracy in obtaining support from special education services, as well as the high number of students in the classroom. When there is a lack of inclusive education, it is also perceived that the relationship between family and school must be considered, as many parents and/or guardians still do not accept and understand the differences. For these reasons, inclusion is still a challenge. Professors recognize the urgent demand to think about inclusion and adequate pedagogical strategies for the insertion of all students and hope that such challenges will be overcome and that students will be truly included and not merely integrated into the classroom.

Author Biographies

Lucian Armindo da Silva Brinco, UNIVERSIDADE FEDERAL DE SANTA MARIA

Possui Graduação (Licenciatura Plena) e Mestrado em Geografia pela Universidade Federal de Santa Maria (UFSM). Atualmente, é doutorando no Programa de Pós-Graduação em Geografia (PPGGeo) da UFSM.

Natália Lampert Batista, UNIVERSIDADE FEDERAL DE SANTA MARIA

Professora Adjunta no Departamento de Geociências e no PPPGeo e Coordenadora dos Cursos Presenciais de Geografia (Licenciatura Plena e Bacharelado) da UFSM. É líder do Grupo de Pesquisa Laboratório de Ensino e Pesquisas em Geografia e Humanidades (LEPGHU) da UFSM. Atua como docente credenciada/colaboradora no Mestrado Profissional em Ensino de Geografia em Rede Nacional, vinculada ao polo do Instituto Federal Catarinense (IFC), Brusque/SC. 

Vanessa Cristina Paulino, UNIVERSIDADE FEDERAL DE SÃO CARLOS

Possui graduação em Pedagogia pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (2007), Especialização em Formação em Atendimento Educacional Especializado, pela Universidade Federal do Ceará (2011) mestrado (2010) e doutorado (2017) em Educação Especial (Educação do Indivíduo Especial) pela Universidade Federal de São Carlos. Atuou como professora de Educação Especial e como Chefe da Divisão de Educação Especial no município de São Carlos e Professora Adjunta do Departamento de Educação Especial, da Universidade Federal de Santa Maria - RS. Atualmente é Técnica em Assuntos Educacionais do Curso de Licenciatura em Educação Especial da UFSCar.

Mauro Kumpfer Werlang, UNIVERSIDADE FEDERAL DE SANTA MARIA

Professor Titular do Departamento de Geociências do Centro de Ciências Naturais e Exatas (CCNE) da UFSM. 

Published

2024-10-23

How to Cite

Armindo da Silva Brinco, L. ., Lampert Batista, N. ., Paulino, V. C. ., & Kumpfer Werlang, M. . (2024). Percepções de Docentes de Geografia sobre a Inclusão de Alunos com Deficiência em uma cidade localizada na Região Central do RS. Revista Geoaraguaia, 14(Especial), 1–15. Retrieved from https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/geo/article/view/17275

Issue

Section

Dossiê Inclusão na Educação Geográfica: teorias e práticas