Interdisciplinaridade e uso das TICs no ensino superior: relatos de experiências no curso de licenciatura em Geografia

Authors

Keywords:

Geography, Teaching, Interdisciplinarity, ICTs

Abstract

The expansion of new technologies and the dissemination of digital media enables new ways of teaching and learning Geography, reorganizing the teaching-learning process, as well as favoring interdisciplinary teaching practice. The objective of this article is to present and reflect on the activities developed in the disciplines Atividade integradora de extensão em geografia I, Atividade integradora de extensão em geografia IV and Geografia e as Tecnologias da Informação e Comunicação, of the Degree in Geography course at the Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN), in the period 2021-2022. The methodology used to undertake the analysis is descriptive in nature, based on a qualitative approach of the experience report type. The results show that the activities developed in the format of thematic workshops for the elaboration of teaching materials in the aforementioned disciplines allowed interdisciplinarity in the first, third and fourth period classes of the Geography Degree course, thus deconstructing the historical dichotomy between Geography Physics and Human Geography. We also add that the use of new technologies to create teaching materials stimulated the creativity of students – future teachers – and reflection on the countless possibilities of integrating digital media in the teaching-learning process of geographic content in Basic Education.

Author Biographies

Elizangela Justino de Oliveira

Doutora em Geografia pela Universidade Federal da Paraíba (UFPB). Licenciada em Geografia e mestra em Turismo, ambos pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN). Especialista em Educação Ambiental e Geografia do Semiárido, pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte(IFRN). Foi professora substituta do Departamento de Geografia da UFRN e do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia da Paraíba (IFPB). É pesquisadora da Rede de Pesquisadores sobre Cidades Médias (ReCiMe) e do Grupo de Estudos Urbanos (GEUrb/UFPB).

Adriano Medeiros Costa, Universidade Federal do Rio Grande do Norte

Professor  Adjunto  IV  do  Departamento  de  Comunicação  Social  da  Universidade  Federal  do  Rio  Grande(DECOM/UFRN). Doutor e Mestre em Educação, graduado em Comunicação Social (habilitação em Jornalismo) e em Pedagogia pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte. Coordenador  do  Grupo  Eduardo  Galeano  de  Estudos  e  Pesquisas  Latino-Americanas  em Comunicação  Social.  Membro  da  Rede  de  Pesquisadores  sobre  Cinema  Latino-americano  (RICiLa)  e  da Associação de Jornalistas de Educação (Jeduca).

Published

2024-07-15

How to Cite

Justino de Oliveira, E., & Medeiros Costa, A. (2024). Interdisciplinaridade e uso das TICs no ensino superior: relatos de experiências no curso de licenciatura em Geografia . Revista Geoaraguaia, 14(1), 1–26. Retrieved from https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/geo/article/view/17097