Drawing as Language and Expression of the Lived World: The Child and the Adult in Perspective

Authors

Keywords:

Experience, child drawing, adult drawing

Abstract

Drawing is an integral part of childhood, yet as we grow older, we often abandon it as a form of expression, replacing it with other modes of communication. However, drawing remains a meaningful way to express ideas, experiences, and perceptions of the surrounding world at all stages of life. This article aims to understand how drawing can serve as an interpretive tool in the relationship between the individual and the world, revealing their lived-world perceptions. We adopt a phenomenological approach, seeking to grasp the meanings of individual experiences. To this end, we conducted a bibliographic review on children's and adults' drawings from a phenomenological perspective, drawing workshops with children and adults, and subsequent interpretation of the drawings produced. In summary, the drawings revealed perspectives, meanings, and modes of being, demonstrating that drawing can be a valuable interpretive tool for both adults and children.

Author Biographies

  • Mayara Faria de Souza, Universidade Estadual de Londrina

    Mestrado pela Universidade Tecnológica Federal do Paraná UTFPR, no Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Humanas, Sociais e da Natureza. Especialização pela Universidade Paulista, em Educação Especial. Também especialista pela Universidade Estadual do Norte do Paraná UENP, em Geografia e Desenvolvimento Regional: Natureza, Sociedade e Ensino de Geografia. Segunda Graduação pela Universidade Metropolitana de Santos, em Licenciatura em Filosofia. Primeira Graduação pela Universidade Estadual do Norte do Paraná UENP, em Licenciatura Plena em Geografia. Membro ativo do grupo de Pesquisa: Observatório de Políticas Públicas, sob a orientação do Prof. Doutor: David da Silva Pereira. Professora da Educação Infantil, do quadro de servidores do Município de Bandeirantes/PR.

  • Jeani Delgado Paschoal Moura, Universidade Estadual de Londrina

    Formada no Curso de Geografia, Licenciatura Plena (1993) e Bacharelado (1994) e no Curso de Especialização em Ensino de Geografia (1996) pela Universidade Estadual de Londrina. Possui Mestrado (2001) e Doutorado em Geografia (2010) pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Campus de Presidente Prudente/SP. Pós-doutorado na Faculdade de Ciências Aplicadas/Unicamp, Campus de Limeira, SP. Foi membro da Comissão Assessora da área de Geografia do ENADE/ INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA, nomeada pela PORTARIA Nº 155, DE 21 DE JUNHO DE 2011, em exercício nos anos de 2011 a 2013. Participou do Grupo de Estudos em Práticas em Ensino (GEPE/PROGRAD/UEL - Resolução CEPE/CA n. 093/2011) e foi Coordenadora de Área do Programa Institucional de Bolsas de Iniciação à Docência/PIBID de Geografia, nos anos de 2012 a 2016. Atualmente é professora do Curso de Geografia da Universidade Estadual de Londrina (UEL), membro do Núcleo Estruturante Docente (NDE) deste Curso, Representante de Área do Programa de Desenvolvimento Educacional do Paraná/PDE e Tutora do Programa de Educação Tutorial/PET de Geografia, da UEL. Desenvolve pesquisas com ênfase em: 1) Epistemologia da Geografia; 2) Geografia humanista e fenomenologia; 3) Geografia dos riscos e educação; 4) Arte, geopoética e educação humanista; 5) Ensino de Geografia e Formação de Professores; 6) Educação Ambiental.

Published

2025-12-19

How to Cite

Drawing as Language and Expression of the Lived World: The Child and the Adult in Perspective. (2025). Revista Geoaraguaia, 15(2), 1-14. https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/geo/article/view/20144