Ensino de geografia para surdos: implicações docentes

Authors

Keywords:

Education of the deaf, School inclusion, Teacher

Abstract

The main objective of this article is to analyze the implications of teaching Geography to deaf students in a state school in the regular education network in the city of Itabaiana-SE. To this end, a case study was used and data collection procedures included a semi-structured interview with the Geography teacher and direct observation in the class in which the professional teaches. The results indicate that inclusion, in the investigated institution, only complies with the bureaucratic system and regulatory requirements. With regard to geographic content, there is a loss for deaf students in their acquisition as there is difficulty in communication between teacher/student due to the lack of command of sign language – LS.

Author Biographies

  • Taciana Andrade Teles, Universidade Federal de Sergipe

    Profissional técnica em nível médio em atividades comerciais (2012) pelo Colégio Estadual professor Gonçalo Rollemberg Leite. Graduada em Licenciatura Plena em Geografia (2016) pela Universidade Federal de Sergipe no Campus Prof. Alberto Carvalho. Experiência como bolsista do Programa de iniciação à docência (PIBID), com direcionamento para os seguintes temas: educação, política educacional, prática docente, metodologia de ensino, onde os integrantes desenvolviam atividades didático-pedagógicas nas escolas de educação básica. Especialista em Libras com educação especial e inclusiva (2019), pela Faculdade Jardins.

  • José Affonso Tavares Silva, Universidade Federal do Agreste de Pernambuco

    Mestre em Ensino de Ciências e Matemática pela Universidade Federal de Sergipe-UFS. Graduando em Letras-Libras pela mesma instituição de Ensino Superior. Especialista em Libras pela Universidade Cândido Mendes-UCAM. Licenciado em Pedagogia pela Faculdade São Vicente-FASVIPA. Atualmente, sou professor Assistente da Universidade Federal do Agreste de Pernambuco-UFAPE com a disciplina de Língua Brasileira de Sinais-Libras.

Published

2024-10-23

Issue

Section

Dossiê Inclusão na Educação Geográfica: teorias e práticas

How to Cite

Ensino de geografia para surdos: implicações docentes. (2024). Revista Geoaraguaia, 14(Especial), 1-16. https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/geo/article/view/17060