Eficiência da alocação de recursos públicos com educação na região centro-oeste brasileira
Abstract
Education is constitutional law and plays an important role in the development of society. However, with the country's regional socioeconomic differences, negative situations in the quality of education have been presented in social indicators. The present study aimed to evaluate the performance of the allocation of public resources in the Midwest region, in 2015, classifying the municipalities according to the level of efficiency, representing them in a positional ranking. Data were collected from each municipality in the databases of the Information System on Public Budgets in Education (SIOPE), the United Nations Development Program (UNDP), the National Institute of Educational Studies and Research Anísio Teixeira (INEP). The results showed that, of the municipalities investigated, there was prominence in the state of Goiás and Mato Grosso, to which they presented a greater amount of efficient DMU's, demonstrating that they made good use of their resources. It is necessary that further studies allow the updating of results by municipality from 2016, since it was not possible to collect current data from later years, because they will allow an expanded view of the results by municipalities (municipal schools), and respectively of their managers, and may address other methodologies and variables.
Keywords: Education; Elementary school; Efficiency; Public resources; DEA.
Downloads
Published
Issue
Section
License
- Os direitos autorais para artigos publicados nesta revista são do autor, com direitos de primeira publicação para a revista.
- Em virtude de aparecerem nesta revista de acesso público, os artigos são de uso gratuito, com atribuições próprias, em aplicações educacionais e não-comerciais.
- A revista permitirá o uso dos trabalhos publicados para fins não-comerciais, incluindo direito de enviar o trabalho para bases de dados de acesso público.
- Permite-se a reprodução desde que citada à fonte e o autor.
- Os artigos publicados são de total e exclusiva responsabilidade dos autores.
- O(s) autor(es) autoriza(m) a publicação do artigo na revista;
- O(s) autor(es) garante(m) que a contribuição é original e inédita e que não está em processo de avaliação em outra(s) revista(s);
- A revista não se responsabiliza pelas opiniões, ideias e conceitos emitidos nos textos, por serem de inteira responsabilidade de seu(s) autor(es);
- É reservado aos editores o direito de proceder ajustes textuais e de adequação do artigo às normas da publicação;
- O(s) autor(es) declaram que o artigo não possui conflitos de interesse.
- O(s) autor(es) se comprometem a atender todas as recomendações feitas pelos avaliadores, caso o artigo seja aprovado na apreciação por pares cegas (double-blind review).