“CONMIHIJOSNOTEMETAS” O Movimento Antigênero na Educação da América Latina

Authors

Keywords:

Palavras-Chave: Antigênero; América Latina; Educação; Pânico Moral.

Abstract

The text presents the attacks on education in Latin America by religious and political fundamentalists when discussing the terms gender and sexual diversity in schools. Based on a recent bibliographic review, up to 2022, we address how the opposition to the "gender ideology" in Latin America by conservative, political and religious groups, has turned into anti-gender ideology and as political and symbolic capital, both for religious and for politicians. It is noted how the strategies of spreading false information and mobilizing against policies related to gender equality and sexual diversity have turned into moral and sexual panic. To understand this anti-gender movement, we used a multi-situated methodology with multi-situated sources, mainly on Latin American news sites and on Facebook social media pages, where anti-gender movements use sensationalism, and sometimes conspiracy theories, to cause impacts on their readers. The study investigated how this regionalized attack occurs in the context of the global south, what are its strategies, and what is the impact of these actions on the community and the community and its minority members.

Keywords: Anti-gender; Latin America; Education; Moral panic.

Author Biographies

Assis Felipe Menin, Universidade do Estado de Santa Catarina - UDESC

Possui graduação em História pela Universidade Norte do Paraná (2011). Mestrado em História do Tempo Presente pela Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC - 2016) e Doutorado em Ciências Humanas pela Universidade Federal de Santa Catarina (2023). Tem experiência principalmente nos seguintes temas: (i)migração e etnicidade, imaginários sociais, gênero, sexualidade/s, dducação no interior Catarinense. Fez parte do Grupo de Estudos de Gênero do Laboratório de Relações de Gênero e Família- LabGeF (UDESC) e do Observatório das Migrações de Santa Catarina (UDESC). Vinculado ao IEG (Instituto de Estudos de Gênero da UFSC).

Joana Maria Pedro, UFSC

Possui graduação em História pela Universidade do Vale do Itajaí (1972), mestrado em História pela Universidade Federal de Santa Catarina (1979) e doutorado em História Social pela Universidade de São Paulo (1992). Professora titular da Universidade Federal de Santa Catarina. Fez pós-doutorado na França, na Université d'Avignon, entre 2001 e 2002, e também nos Estados Unidos, na Brown University entre 2016 e 2017. Foi Coordenadora do Programa de Pós-Graduação em História entre 1993 e 1995, Diretora do Centro de Filosofia e Ciências Humanas entre 1996 e 2000, Coordenadora do Programa de Pós-Graduação Interdisciplinar em Ciências Humanas entre 2008 e 2012, Pró-Reitora de Pós-Graduação entre 2012 e 2016, foi presidenta da ANPUH Associação Nacional de História na gestão 2017-2019. Aposentou-se em março de 2019, e tem contrato formal de professora voluntária na UFSC, assinado pela reitoria. È professora permanente do Programa de Pós-Graduação em História e do Programa de Pós-Graduação Interdisciplinar em Ciências Humanas da UFSC. É também pesquisadora do IEG - Instituto de Estudos de Gênero www.ieg.ufsc.br e do LEGH Laboratório de Estudos de Gênero e História http://www.legh.cfh.ufsc.br/ Tem experiência na área de História, com ênfase em História do Brasil República, atuando principalmente nos seguintes temas: feminismo, gênero, relações de gênero, história das mulheres, memória, história oral, história do tempo presente e história comparativa. É pesquisadora 1A do CNPq.

Published

2024-07-15

How to Cite

Menin, A. F., & Pedro, J. M. . (2024). “CONMIHIJOSNOTEMETAS” O Movimento Antigênero na Educação da América Latina. Revista Geoaraguaia, 14(Especial), 41–70. Retrieved from https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/geo/article/view/16524

Issue

Section

Dossiê Sexualidade e Genero

Most read articles by the same author(s)