Holograma: Uma Linguagem Inovadora Para o Ensino da Cartografia Escolar

Authors

Keywords:

Holografia, Ensino de geografia, Tecnologias de ensino

Abstract

This work proposes the use of innovative methodologies in cartography classes, focusing on technologies such as holography. For this, a class was developed in the discipline of Basic Cartography through holographic simulations of optical illusion on cartographic projections, with students from the second semester of the degree course in Geography at the Federal University of Mato Grosso. In addition to a bibliographical research with authors who support the construction of this study. Thus, the stages of development of the teaching activity are presented, in which students were able to have contact with the cartographic language in a more concrete way and closer to their realities of life, unlike the way in which it has generally been taught from school to the University.

References

ABBASI, H.; et al. Studying the recent improvements in holograms for three-dimensional display. International Journal of Optics, v. 2014, e519012, 2014. DOI 10.1155/2014/519012. Disponível em: https://www.hindawi.com/journals/ijo/2014/519012/. Acesso em: 12 jan. 2021.

ANTUNES, C. A sala de aula de Geografia e História: inteligências múltiplas, aprendizagem significativa e competências no dia-a-dia. 7. ed. Campinas : Papirus, 2010.

BELÉNDEZ, A. Holografía: ciencia, arte y tecnología. Revista Brasileira de Ensino de Física, v. 31, n. 1, p. 1602-1602-16, 2009. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/rbef/v31n1/v31n1a11.pdf. Acesso em: 11 jan. 2021.

BEZ, L. Sobre a inteligência espacial e o ensino de geografia: notas para discussão. Revista de Geografia (Recife), v. 29, n. 2, p. 193-202, 2012. Disponível em: https://periodicos.ufpe.br/revistas/revistageografia/article/viewFile/228930/23341. Acesso em: 10 jan. 2021.

CASTELLAR, S. M. V. Educação geográfica: a psicogenética e o conhecimento escolar. Caderno Cedes, Campinas, n.25, p.209-225, 2005. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/ccedes/v25n66/a05v2566.pdf. Acesso em: 10 jan. 2021.

CAVALCANTI, L. S. Ensinar Geografia para a autonomia do pensamento: o desafio de superar dualismos pelo pensamento teórico crítico. Revista da ANPEGE, v. 7, n. 01, p. 193-203, 2011. Disponível em: https://ojs.ufgd.edu.br/index.php/anpege/article/view/6563/3563. Acesso em: 09 jan. 2021.

FERREIRA, R. V. A cartografia escolar e o desenvolvimento da habilidade espacial. Geografia Ensino & Pesquisa, v. 17, n. 1, p. 71-80, 2013. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/index.php/geografia/article/view/8740. Acesso em: 13 jan. 2021.

FREITAS, E. P. Uma análise do ensino de Geografia utilizando as representações cartográficas no 2º ciclo nas escolas públicas de Natal - RN. 2005. 120 f. Dissertação (Mestrado em Dinâmica e Reestruturação do Território) - Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2005. Disponível em: https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/18881. Acesso em: 11 jan. 2021.

GARDNER, H. Estruturas da mente: a teoria das inteligências múltiplas: com uma nova introdução especialmente escrita para esta edição. Artes Médicas Sul, 2002.

________, H. Inteligências Múltiplas: a teoria na prática. Porto Alegre: Artmed, 1995.

LINN, M. C.; PETERSEN, A. C. Emergence and characterization of sex differences in spatial ability: A meta-analysis. Child development, v. 56, n. 6, p. 1479-1498, 1985. DOI 10.2307/1130467. Disponível em: https://www.jstor.org/stable/1130467?seq=1. Acesso em: 13 jan. 2021.

NUNES, C. X.; RIVAS, C. L. Novas linguagens e práticas interativas no Ensino da Geografia. In: ENCONTRO DE GEÓGRAFOS DA AMÉRICA LATINA, 12., 2009, Montevideo, Uruguai. Anais [...]. Disponível em: http://www.observatoriogeograficoamericalatina.org.mx/egal12/Ensenanzadelageografia/Metodologiaparalaensenanza/24.pdf. Acesso em: 13 jan. 2021.

RICHTER, D. A linguagem cartográfica no ensino de Geografia. Revista Brasileira de Educação em Geografia, Campinas, v. 7, n. 13, p. 277-300, 2017. Disponível em: http://www.revistaedugeo.com.br/ojs/index.php/revistaedugeo/article/view/511/252. Acesso em: 09 jan. 2021.

SANTOS, M. Pensando o espaço do homem. São Paulo: Edusp, 2004. 96 p.

SEABRA, R. D. Uma ferramenta em realidade virtual para o desenvolvimento da habilidade de visualização espacial. 2009. 228 f. Tese (Doutorado em Engenharia de Construção Civil e Urbana) - Escola Politécnica, University of São Paulo, São Paulo, 2009. Disponível em: https://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/3/3146/tde-22042010-154613/en.php . Acesso em: 13 jan. 2021.

TERUYA, T. K. Trabalho e educação na era midiática: um estudo sobre o mundo do trabalho na era da mídia e seus reflexos na educação. Maringá: Eduem, 2006, 122 p.

TOLEDO, R. S.; et al. Haciendo Hologramas em la escuela y em la casa. Revista Brasileira de Ensino de Física, v. 32, n. 3, p. 3502-3507, 2010. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?pid=S1806-11172010000300014&script=sci_arttext. Acesso em: 11 jan. 2021.

VALENTE, V. C. P. N.; PEREIRA, T. T. Aprimoramento da capacidade de visualização espacial com a utilização de hologramas. Technology Education for the Future: from simple Growth to Sustainable Quality of Living, v. 9, 2015, p. 142-146. Disponível em: https://repositorio.unesp.br/bitstream/handle/11449/135773/ISSN2317-4145-2015-09-142-146.pdf?sequence=1. Acesso em: 12 jan. 2021.

Published

2021-12-31

How to Cite

Ataides júnior, J. R., Amorim, M. J. D. de ., & Nascimento, M. F. do . (2021). Holograma: Uma Linguagem Inovadora Para o Ensino da Cartografia Escolar. Revista Geoaraguaia, 11(02), 166–182. Retrieved from https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/geo/article/view/13065

Issue

Section

Artigos