GENDER AND LANGUAGE TEACHER EDUCATION IN A BRAZILIAN CONTEXT

Autores

  • Dánie Marcelo de Jesus daniepuc@gmail.com
    Universidade Federal de Mato Grosso

Resumo

The aim of this study is to investigate the representations of pre-service teachers in an educational blog of a Federal University in Brazil. The purpose is to understand how the gender theme is presented in the discourses of participants. This work is based on the critical perspective of discourse (FAIRCLOUGH, 2000), and is supported by studies about gender and sexuality (SEDWICK, 1990/2008, BLONDE, 2000; MOITA LOPES, 2002; BUTLER, 2006). An interpretative research methodology was used, and the analysis sought to identify the discursive representations that are manifested in the linguistic choices of the pre-service teachers’ blog. The findings suggest that critical reflection can be an excellent tool to question heteronormative hegemonic discourse in teachers’ education.

KEYWORDS: representations, blog, discourse, teachers’ education

 

GÊNERO E FORMAÇÃO DE FORMAÇÃO DE LÍNGUA NUM CONTEXTO BRASILEIRO

RESUMO: O objetivo deste trabalho é investigar as representações dealunos do curso de Letras em um blog educacional de uma UniversidadeFederal brasileira. O propósito é entender como o tema sobre gêneroé apresentado no discurso dos participantes. O estudo se insere numaperspectiva crítica do discurso, apoiado nos estudos sobre gênero e sexualidade.A metodologia de pesquisa é de caráter interpretativo, e aanálise buscou apreender as representações discursivas que se materializamnas escolhas linguísticas dos usuários do blog. As conclusões apontamque a reflexão crítica pode ser uma excelente ferramenta para questionaro discurso hegemônico heteronormativo na formação de professores.

PALAVRAS-CHAVE: representações, blog, discurso, formação de professores

 

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Publicado

2012-08-02

Como Citar

MARCELO DE JESUS, D. GENDER AND LANGUAGE TEACHER EDUCATION IN A BRAZILIAN CONTEXT. Polifonia, [S. l.], v. 19, n. 25, 2012. Disponível em: https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/polifonia/article/view/366. Acesso em: 4 nov. 2024.

Edição

Seção

Dossiê