DIFFERENCE AND EROTICISM IN MOVEMENT EXPERIENCES ON PHYSICAL EDUCATION

Authors

  • João Paulo Marques a.marques.jp@gmail.com
    Universidade Estadual de Maringá

DOI:

10.51283/rc.28.e17994

Keywords:

Knowledge-Power, Difference, Gender, Sexuality, Eroticism

Abstract

This article explores issues related to the knowledge-power relationships that sustain the dynamics of production of markers of social differentiation. By exploring literature that deals with the devices of knowledge-power and differentiation, the article explores situations that focus on the markers gender and sexuality, problematizing their crossings in Physical Education. The proposed analysis signals effects of the dynamics of production of differences in the modes of experiencing of bodies and movements in competence practices of Physical Education, as well as eroticism as a tool to approach this dynamic. Thus, the study aims to stimulate reflections focused on the problematization of interventional actions that propose to question the markers of difference in Physical Education, arguing for attention to not reinforcing the pattern of power they question and for the articulation with specificities of the practices in which it intervenes.

References

AGAMBEN, Giorgio. O uso dos corpos. São Paulo: Boitempo, 2017.

BRAZ, Matheus. Viana. Paradoxos do trabalho: as faces da insegurança, da performance e da competição. Curitiba, PR: Appris, 2019.

CARNEIRO, Emanuel Alves. Belas tardes de domingo: maturidade e dança no Ceará. 2022. 145f. Tese (Doutorado em Educação). Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, CE, 2022.

CURIEL, Ochy. Construindo metodologias feministas a partir do feminismo decolonial. In: HOLLANDA, Heloísa Buarque (Org.). Pensamento feminista hoje: perspectivas decoloniais. Rio de Janeiro: Bazar do Tempo, 2020.

DARDOT, Pierre; LAVAL, Christian. A nova razão do mundo. São Paulo: Boitempo, 2016.

FEITOSA, Jonas Karlos de Souza. Danças de salão: os corpos iguais em seus propósitos e diferentes em suas experiências. 2011. 85f. Dissertação (Mestrado em Dança). Universidade Federal da Bahia, Salvador, BA, 2011.

FERREIRA NETO, João Leite; ARAÚJO, José Newton Garcia. Gestão e subjetividade no SUS: o enfrentamento de impasses em tempos neoliberais. Psicologia & sociedade, v. 26, n. 3, p. 675-684, 2014.

FREIRE, Francisca Jocélia de Oliveira. Gancho redondo, puladinho, pião: repensando as concepções das danças de salão. 2020. 246f. Dissertação (Mestrado Profissional em Dança). Universidade Federal da Bahia, Salvador, BA, 2020.

FREIRE, Paulo. Educação como prática da liberdade. 40. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2017.

HAN, Byung-Chul. Sociedade do cansaço. 2. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2017.

HAN, Byung-Chul. No enxame: perspectivas do digital. Petrópolis, RJ: Vozes, 2018

HAN, Byung-Chul. O que é poder? Petrópolis, RJ: Vozes, 2019.

HAN, Byung-Chul. Psicopolítica: o neoliberalismo e as novas técnicas de poder. 7. ed. Belo Horizonte, MG: Âyiné, 2020.

KERGOAT, Danièle. Dinâmica e consubstancialidade das relações sociais. Novos estudos CEBRAP, v. 86, p. 93-103, 2010.

LORDE, Audre. Age, race, class, and sex: women redefining difference. In: LORDE, Audre. Sister outsider: essays and speeches. New York, USA: Crossing Press, 1984a.

LONGSTAFF, Gareth Edward. ‘Bodies that Strutter’: impersonality, desire, jouissanance and the gay male subject in contemporary media. 2015. 257f. Tese (Doutorado em Arte e Cultura). Universidade de Newcastle, Newcastle, England, 2015.

LONGSTAFF, Gareth Edward. Masculinity and homoeroticism. In: GOTTZEN, Lucas; MELLSTROM, Ulf; SHEFER, Tamara (Eds.). Routledge international handbook of masculinity studies. London, England: Routledge, 2019.

MARQUES, João Paulo. Processes of bodily subjectivation and health-illness in performance society: psychopolitics, acceleration of life and self-care. 2023. 184f. Dissertation (Master in Physical Education). State University of Maringá, Maringá, PR, 2023.

PARLEBAS, Pierre. Contribution à un lexique commenté en science de l’action motrice. Paris, France: INSEP, 1981.

PARLEBAS, Pierre. Educación física y praxiología Motriz. Conexões, v. 18, p. 1-8, 2020.

PELLUSO, Juliana; DEVIDE, Fabiano Pries. Educação física escolar, raça e gênero: uma reflexão interseccional sobre as masculinidades negras. In: DEVIDE, Fabiano Pries; BRITO, Leandro Teofilo (Orgs.). Estudos das masculinidades na educação física e no esporte. São Paulo: nVersos, 2021.

PRADO, Vagner Matias do. Transmasculinidades no esporte. In: DEVIDE, Fabiano Pries; BRITO, Leandro Teofilo (Orgs.). Estudos das masculinidades na educação física e no esporte. São Paulo: nVersos, 2021.

SEARA, Jose Manuel Alvarez. Las danzas de salón tango y samba en las ciudades de Buenos Aires, Montevideo y San Pablo, desde una perspectiva de género y diversidad. 2001. 116f. Tese (Doutorado em Lazer). Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, MG, 2021.

SELIGMANN-SILVA, Edith. Psicopatologia e saúde mental no trabalho. In: MENDES, Rene. Patologia do trabalho. 3. ed. São Paulo: Atheneu, 2013.

SILVA, Janete Cristina da. O corpo feminino negro no balé clássico: questões raciais, relações de poder e marcadores sociais de diferença. 2023. 143f. Dissertação (Mestrado em Educação Física). Universidade Estadual de Maringá, Maringá, PR, 2023.

TOLENTINO, Juliana Gonçalves; BATISTA, Nicole Faria. Gênero, sexualidade e decolonialidade: reflexões a partir de uma perspectiva lésbica. Revista três pontos, v. 14, n. 1, p. 46-51, 2017.

VIGARELLO, Georges. O sentimento de si: história da percepção do corpo, séculos XVI-XX. Petrópolis, RJ: Vozes, 2016.

WALSH, Catherine. Interculturalidade e decolonialidade do poder: um pensamento e posicionamento “outro” a partir da diferença colonial. Revista Eletrônica da Faculdade de Direito da Universidade Federal de Pelotas, v. 5, n. 1, p. 6-38, 2019.

Published

2024-08-02

How to Cite

Marques, J. P. (2024). DIFFERENCE AND EROTICISM IN MOVEMENT EXPERIENCES ON PHYSICAL EDUCATION. Corpoconsciência, 28, e17994. https://doi.org/10.51283/rc.28.e17994

Issue

Section

Seção Temática - EDUCAÇÃO FÍSICA E DIVERSIDADE